آیین های مختلف برای تولد نوزاد

تولد، زندگی و آئین های مختلف

آداب و رسوم تولد نوزاد در کشورهای مختلف

آداب سنتی پس از به دنیا آمدن نوزاد در کشورهای مختلف جهان

جهان پر از آداب و رسوم زیبایی است که در آن تاریخ با میراث و فرهنگ گره خورده و عجین شده است و در مناسبت های مختلف از جمله جشن های عروسی، مراسم تدفین و سوگواری ها را بیش از پیش خود را نشان می دهند. این گونه سنت ها را در مراسم به دنیا آمدن کودکان نیز می توانیم ببینیم؛ سنت هایی که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این گزارش درباره آداب و رسوم سنتی مردم دنیا پس از به دنیا آمدن نوزادان است.

دفن کردن بندناف و جفت جنین و کاشتن درخت روی آن، جامائیکا

والدین جامائیکایی پس از به دنیا آمدن فرزند خود، بند ناف و جفت جنین را در مکان مشخصی از خانه دفن می کنند و سپس در آن خاک نهال می کارند. این حرکت نمادی از تعلق روحی فرزند به خاک و خانه است.

ماساژ بدن با سنگ داغ، مالزی

کودکان تازه متولد شده در مالزی از توجه بسیار خانواده بهره مند هستند. مالزیایی ها برای نرم شدن پوست و بنا به باور خود برای جلوگیری از هرگونه کژی و تغییر احتمالی بدن پس از تولد، کودکان را با سنگ داغ مخصوصی ماساژ می دهند و با این روش، سعی در لایه برداری پوست نوزاد دارند.


یادگاری برای مهمانان، برزیل

در برزیل زنان بارداری که در انتظار تولد فرزند خود هستند، سبدی پر از یادگاری و کارت پستال های رنگی را تهیه می کنند تا به مهمانانی که برای ملاقات به بیمارستان می آیند هدیه دهند. این هدایا اشیای ساده و ارزان قیمتی مانند آهنربای یخچال، دفترچه یادداشت، شیرینی و شکلات هستند. بر روی اشیای نام برده شده اغلب نام کودک و نامه ای خیالی از سوی کودک درج می شود که از مهمانان به خاطر حضور در مراسم تولدش سپاسگزاری می کند.


نوزادی با بیست اسم مختلف، نیجریه

مردم نیجریه پس از به دنیا آمدن کودک جشن خاصی را برای نامگذاری اسم نوزاد تدارک می بینند. این جشن در روز هفتم تولد نوزاد دختر و در روز نهم تولد نوزاد پسر است. آنها نام نوزاد را بر اساس شرایط اطراف او و آرزوهایی که برای او دارند از جمله خوشبختی و رفاه و…انتخاب می کنند. ممکن است که مهمانان هم نام هایی را اضافه کنند. مهمانان نام های انتخابی خود را می نویسند و درون سبد مخصوصی قرار می دهند. در پایان جشن نیز مبلغی را به پدر و مادر کودک هدیه می دهند. در پایان مراسم کودک 20 نام دارد.

قرار دادن پول در کف دست نوزاد، ترینیدا توباگو

 

در ترینیدا توباگو (کشوری متشکل از دو جزیره در دریای کارائیب) وقتی به دیدن نوزاد می روند، در کف دست او مبلغی پول قرار می دهند، زیرا بر این باورند که چنین کاری زندگی خوش و ثروت فراوان را برای نوزاد به ارمغان خواهد آورد.
تخم مرغ های رنگی قرمز، چین

در کشور چین، وقتی نوزاد ماه اول خود را تمام می کند، پدر و مادر او تخم مرغ های رنگ شده قرمز را به عنوان نمادی از خوشبختی و ادامه حیات روی زمین به دوستان و همسایگان خود هدیه می دهند.

رابطه انتخاب اسباب بازی نمادین و آینده کودک، ارمنستان

پس از این که اولین دندان کودک درآمد و پدیدار شد، پدر و مادران ارمنستانی همه را به مراسم «آگرا هادیج» دعوت می کنند. در این مراسم کودک را درون حلقه ای که با اسباب و وسایل نمادین احاطه شده قرار می دهند از جمله مسواک، متر، قاشق و …کودک به سمت هر یک از وسایل که برود، در واقع مسیر آینده خود را نشان داده و شغلی را که انتخاب خواهد کرد، پیش بینی کرده است.


آوازهای شاد محلی در روز هفتم، مصر

پس از گذشت هفت روز از تولد نوزاد در مصر، آنها دوستان و آشنایان خود را به جشن «السبوع» دعوت می کنند و کودک را درون گهواره گذاشته و تکان می دهند و ترانه های شاد، با درونمایه های طنز برای او می خوانند و با توزیع شیرینی جشن را به پایان می برند.

جعبه تولد، فنلاند

دولت فنلاند، 75 سال است به هر کودک متولد شده جعبه ای پر از لوازم کودک، لباس و اسباب بازی هدیه می دهد. این جعبه ها گاهی به عنوان تختخواب کودک استفاده می شوند‌. مادران فنلاندی می توانند به جای جعبه 140 یورو از دولت فنلاند دریافت کنند؛ اما 95 درصد آنها معمولا جعبه را به دلیل گران تر بودن محتویاتش ترجیح می دهند.

الهه های کوچک زمین را لمس نمی کنند، بالی

در بالی مردم به نوزادان به چشم الهه های مقدس نگاه می کنند. به همین دلیل تا 120 روز پای کودکان نباید زمین را لمس کند. از آن روزی که پای کودک زمین را لمس کند، آرام آرام از مرحله الوهیت به مرحله انسانیت منتقل می شود تا جایی که به انسان کاملی تبدیل شود.

منبع از تابناک

توضیحات